onsdag 28 april 2010

Spola!

Nu kommer en sånhär typisk blogg-fundering. Varför spolar inte visst folk på offentlig toalett?

Varför jag undrar är för att jag vid två tillfällen under samma dag gick på en offentlig toalett och båda gångerna hade någon glömt att spola. Äckligt! Detta var på ett universitet, så hur kan pigga, unga studenter vara så glömsk?

Hade det varit på ålderdomshem hade jag förstått. Där finns det många faktorer som påverkar, inte bara dåligt minne, utan också för att äldre generationer har det sparsamma i sig. Man ska spara på allt, särskilt vattnet i toaletten. :)

Men på Universitet finns det väl inga sådana faktorer? Vad tror ni, är studenter glömska? Eller är det bara så att man "skiter" i det ;) haha

Jag bara undrar...

3 kommentarer:

  1. Kanske den största orsaken till att kollektiva toaletter inte alltid spolas är avsaknaden av social kontroll. I hemmiljö och på jobbet känner alla varann och det blir lättare för alla att utöva en social kontroll i form av kommentarer som "är det du som inte har spolat" eller "vem tror du det är som inte spolade i efter lunchen idag?".
    /Grymt sa geronten

    SvaraRadera
  2. Haha Geronten är kul.

    Jag kan inte ge ett bra svar. Helt idiotiskt och äckligt skulle jag vilja säga. Finns ingen anledning till att inte spola faktiskt. Kanske var två studenter som hade glömt bort en tenta-tid och fick bråttom? Jag kommer inte ihåg att jag någonsin glömt att spola..

    SvaraRadera
  3. Jag har två teorier och en lösning.
    Ett - man/kvinna är lat.
    Två - Personen som använde toaletten kommer ifrån ett land där toaletter inte är vanligt och kan inte Svensk sed, och eller hur toaletter fungerar.
    (Detta baserat på Indierna vi hade på vårt kontor).
    Svaret: Jag spolar nästan alltid på offentliga toaletter INNAN jag öppnar locket (om det är stängt).

    SvaraRadera