fredag 2 april 2010

Ondska?

Idag fick jag en klurig fråga av min mammas morbror: "Vad kommer egentligen ondskan från i världen?" Som jag förstår det, alltså vad grundar sig ondskan i?

Detta var så klurigt att jag fick ta min sambo till hjälp som förnärvarande läser till Lärare i Filosofi. Han gav som förslag att Descartes har en viss syn på detta med ondska.

Descartes menar att vara en människa, innebär det fria valet. Därmed är Ondskan ett nödvändigt ont utav den fria viljan. Tar vi bort ondskan så tar vi också bort vår frihet till våra egna val. (Nordin, filosofins historia)

Detta var ett sätt man kan se på ondskan. Jag hoppas att jag förstått det rätt. Har du någon annan synvinkel på vad ondskan egentligen kommer ifrån?

1 kommentar:

  1. Bra svar tycker jag.
    Mänskligheten har funderat på ondskans ursprung i tusentals eller miljontals år vilket lämnat spår i religioner och filosofier.
    Men ingen VET SÄKERT som vanligt. Jag själv har ingen aning men tycker nog att idén att ondska kommer från människan själv är tilltalande. Att ondskan uppstod när människan kom underfund med att hon hade frihet att välja det onda. Dvs när människan bet i kunskapens äpple enligt bibelns gamla symboliska berättelse./Grymt sa geronten.

    SvaraRadera