måndag 13 september 2010

Back again

Oj, det var ett tag sedan jag skrev något på denna blogg. Vet inte riktigt vad jag ska skylla på, men plugg, arbetslöshet och lathet kan ju vara några anledningar. Bara för att slänga ut en tanke, innan bloggen är tänkt att komma igång igen, så har jag funderat över detta citat:

"When we're are unemployed, we're called lazy; when the whites are unemployed it´s called a depression" Jesse Jackson 1941-

Jag kan känna igen mig i detta citat fast på ett helt annat sätt. Det får mig at minnas Debatt i SVT där de diskuterade ungdomars arbetslöshet och Bert Karlsson skyllde på att ungdomar var lata. Det låter som, att när unga är arbetslösa så är de lata, men är medelålders män arbetslösa, så kallas det ekonomisk kris/låg utbildning eller ibland åldersdiskriminering.

Det finns en dubbelhet när det gäller unga och arbete. Å ena sidan gnäller folk på att det är unga som tar de äldres arbete, just för att de ses kunna ge ett nytt, modernt, perspektiv. Å ena sidan vill många inte anställa unga för att de inte har tillräckligt med arbetslivserfarenhet. Frågan är, kan man tala om en åldersdiskriminering när vi talar om unga som söker arbete?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar