söndag 19 december 2010

Hur ska vi göra egentligen?

En liten fågel viskade i mitt öra att Elisabeth Höglund hade skrivit en artikel om skolan. Då var jag bara tvungen att läsa. Kan ju säga att jag inte jublar över hennes slutsatser om hur skolan borde bli bättre.

Läs själv:


Haha, gillar verkligen hennes argument: "Det är inte dåligt med betyg i skolan. Jag hade själv alltid bra betyg. Det gav mig självförtroende..." Hahhaha, jag säger bara "jaha?! Det är dåligt med betyg i skolan, ja hade själv alltid bra betyg, det fick mig att må skitdåligt!"

Det blir ju ännu roligare när man läser alla kommentarer på artikeln. Men men, vad tycker ni egentligen skolan borde gå ut på? är det viktigare att plugga in fakta än att lära sig hur man arbetar i grupp eller "umgås socialt" som Elisabeth Höglund säger?

Ska vi förespråka disciplin och läxor? Vad betyder denna statistik som alla jabblar om?! Vad är det vi förväntar oss att våra barn ska kunna? Är det ens en jämförbar kunskap? Kan man mäta kunskap? Ska vi eftersträva andra länders skolor, är de idealen?

Jag blir galen, min presonliga åsikt och känsla säger mig att fler lärare, mindre klasser, mer resurser och ett större elevinflytande vore en bra bit på vägen mot en bättre skola.

Vad säger ni?

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte väl att artikeln i sig var bra, fram till "Det är inte dåligt med betyg i skolan"...

    Det är ju problem i skolan för att läraryrket inte är klassat högre. Det är problem i skolan för att klasserna blivit större. Det är problem i skolan för att elever har med sig mobiler som stör. Det är läsproblem i skolan för att ungdomar (jisses vad jag är gammal :) sitter vid Internet istället för på biblioteket. Det är problem i skolan för att man hela tiden byter betygssystem så att lärarna blir tvungna att fokusera på att lära sig det nya systemet istället för att fokusera på barnen.

    Problemet med skolan är att alla har en åsikt och att föräldrar och politiker lägger sig i HUR utbildningen ska gå till, inte en jävel skulle lägga sig i HUR man driver ett kärnkraftverk utan att ha utbildning på det.

    Det här med disciplin har ju faktiskt föräldrar och samhälle en stor del i. Eftersom alla har en åsikt och läraryrket inte står så högt i kurs så är det säkert lätt att ta efter de vuxna på den fronten. Skolan basuneras ju ut som om den inte är viktigt på ett "gör som jag säger inte som jag gör" sätt där man säger att skolan är viktig men inte visar det.

    Nä... det här kan vi snacka vidare om på onsdag :)

    SvaraRadera
  2. Skolan verkar vara till för göra allt det som svenska folkets representanter har bestämt:

    http://www.skolverket.se/content/1/c6/02/21/84/Lgr11_kap1_2.pdf

    I alla fall tycker våra representanter så.

    Geronten

    SvaraRadera