onsdag 8 december 2010

Dejtingcoach

Såg på Malou efter tio idag, då det handlade bland annat om cannabis och debatten kring legalisering av detta, samt dejting (Inte så bra kombination kanske? ;)). Där fastnade jag speciellt för den 23 åriga killen som utbildat sig själv till dejtingcoach, och jobbade med att hjälpa killar att "ragga" och få hållbara relationer.

Först och främst tycker jag att det är otroligt kul att det verkligen finns något som heter dejtingcoach, varför tänkte inte jag på det när jag valde inriktning? Men han sa ändå lite intressanta grejer som är värda att ta till sig. Dels ville han bryta den raggningskultur som utvecklats idag som tycks handla om olika spel där det handlar om att spela svårfångad samt att trycka ned varandra. (Finns en speciell teori om att trycka ner tjejens självförtroende till killens nivå) Men han pratade också om att bästa sättet att få kontakt är att vara situationsanpassad och att vara nyfiken.

Men som vanligt hittar jag alltid saker som går att klaga på vad det gäller ålder och erfarenhet. Jag tycks alltid koppla till det i den här bloggen :D Det jag irriterade mig på var att Malou, reagerade på killens ålder med att säga; "Jaha, men då kan du ju inte ha så mycket livserfarenhet, vad kan du garantera?" Killen svarade ganska bra på detta, att han inte kan garantera något bland annat. Men jag gick igång på begreppet livserfarenhet.....

Vad menas egentligen med Livserfarenhet?!?!

Vad är det alla efter 25-30 har som inte de yngre har när det gäller livserfarenhet?! Det finns ingen definition av detta, bara ett antagande att ju äldre man är desto mer livserfarenhet har man. Men vilka kunskaper är det vi egentligen efterfrågar? Erfarenheter som gett oss kunskap om livet, men vilka kunskaper är som är viktigast? Kunskaper om liv och död? En flicka i 15 års åldern kan ha varit med om mer död än vad en 45 åring har. Kunskaper om att sköta ett hushåll? Kunskaper om hur det är att gå till jobbet varje morgon? Livserfarenhet tycks enligt mig vara någon mystisk erfarenhet man får om livet som man helt plötsligt innehar efter att man fyllt 25 eller garanterat efter 30.

Nää...jag är inte bitter :P

1 kommentar:

  1. Trevligt inlägg, jobbar själv som dejtingcoach och är i Dennis ålder. Har själv svårt att stå för min ålder, just för att folk på något magiskt sätt slutar ifrågasätta ens erfarenhet i samma grad när man når en viss ålder. För mig innebär livserfarenhet helt enkelt den status man får i andras ögon om man är äldre än dem, det är inte knutet till något mer än en arbiträr form av respekt för äldre personer.

    SvaraRadera