fredag 8 oktober 2010

Fortsätter på barntemat...

Idag fick jag tillbaka hoppet om att vuxna faktiskt kan lyssna på unga, samt att det finns många som engagerar sig. Jag var på ytterligare en konferens idag, som handlade om ungas inflytande. Temat var "Bara för att jag är omyndig - betyder det att jag ska bli omyndigförklarad?"

Det som gjorde denna konferens så bra, var dels föreläsarna som visade upp konkreta exempel på där unga fått kommit till tals och på vilket sätt man jobbat med ungas inflytande. Men framför allt fanns det ett barnperspektiv, vad ungdomarna själv också kan göra. Tack vare att Gustav, vice ordförande från Sveriges Ungdomsråd, var där och förklarade med sin föreläsning att unga är precis lika mycket medborgare som vuxna, det ENDA som skiljer är att barn inte får skriva på avtal och rösta.

Ett stort plus var också att majoriteten av de människor som var där, var under 18 år! Detta gjorde att frågorna var mycket mer relevanta enligt mig. De ställde exempelvis frågor om huruvida kommunerna delar med sig av goda metoder till varandra? (Mora årets ungdomskommun, fick den frågan). Jag satt bara och myste hela tiden, vilka fantastiska människor det finns!

Det jag tar med mig från denna konferens är att, kommuner/politiker måste ta ett tydligare ansvar för att få med unga medborgare i de beslut som berör viktiga frågor. Det räcker inte att starta ett ungdomsråd och fråga unga "vad vill ni göra?" Man måste fråga på rätt sätt utefter ålder, man måste umgås och lyssna efter behoven och skapa förtroende först!

Håll dörrarna öppna!

Hade kunna skriva hur mycket bra saker som helst. Men jag hittade en TED föreläsning som också berör barns kompetens att kunna genomdriva saker, bara de får chans och rätt stöd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar