fredag 26 mars 2010

Flickan och skulden

På facebook såg jag att Emelie sett uppdrag granskning och tyckte det var hemskt. Jag blev nyfiken att se vad det var och nu efter att ha tittat på avsnittet så kan jag hålla med. Det handlar om ett väldigt känsligt ämne, nämligen våldtäkt, och detta är ett ämne som engagerar mig starkt.

Här är länken till uppdrag granskning programmet som heter den andra våldtäkten:
http://svtplay.se/v/1939668/uppdrag_granskning/del_9_av_22

I avsnittet så har man granskat vad som egentligen händer med offret efter en våldtäkt. I detta fall så menar de att hon utsätts egentligen för en andra våldtäkt. Fallet handlar om en flicka som blir våldtagen på en toalett. Pojken blir dömd i både tingsrätt, Hovrätt och får dessutom besöksförbud mot flickan och får flytta till en annan skola. Trots allt detta vägrar omgivningen tro på flickan, hon kallas för hora och många andra hemska saker. Pojkens kompisar har strejk för att få tillbaka honom i skolan. På facebook startas en grupp för att stödja pojken som ses som oskyldig och det haglar hemska kommentarer om flickan. Inte ens när pojken våldtar en till flicka, vägrar omgivningen av både vuxna och unga inse att den snygga, snälla, charmiga killen och kompisen, faktiskt är en våltäktsman.

Att det blir såhär förvånar mig inte, då jag har läst en bok som heter Flickan och skulden och är skriven av Katarina Wennstam, som också pratar i slutet av avsnittet. I boken så påvisar hon genom många fall som gått till domstol, där allt helt plötsligt handlar om flickan. Vad hon har på sig, hur mycket hon har druckigt, har hon varit sexuellt aktiv?, tycker hon om att ha sex? Ja listan kan bli lång och inget liknande går att finna om pojkarna eller männen.

Varför är det såhär då? Ja det finns många teorier om detta, men i stort skulle en förklaring vara att folket inte har hängt med i lagförändringarna. Det var inte så länge sedan som mannen i ett äktenskap faktiskt fick våldta sin fru. Men detta ändrades, i ett steg, men då gällde det för kvinnan att visa att hon var en ärbar kvinna, som gjort allt hon kunnat för att vara väl mot mannen. Denna syn på kvinnan har sedan hängt med även när lagen ändrats ytterligare. Som jag förstår det så kan man se det som att detta hänger kvar, är flickan/kvinnan oskyldig, snäll, är ordningsam och inte haft sex, så är det mycket lättare att tro henne. Motför en tjej som är mer arg än ledsen när hon berättar, eller har haft sex förrut, har ett rykte om sig att vara hora, var full...för är man en hora får man skylla sig själv?

Ja som ni ser så känner jag väldigt starkt för detta ämne. Det som gör mig argast är att vi tjejer vägrar tro vår vänninna när hon berättar något sådant hemskt. Hur kan man ta killens parti så snabbt? Nä, jag tycker att man ska stödja kvinnan/flickan/tjejen tills motsatsen bevisas. Med tanke på att det är så få anmälningar som går till domstol, och så få där killen överhuvudtaget döms. Så tror jag att de tjejer som skulle få för sig att ljuga, försvinner i processen. Det är hemskt konstigt att vi förutsätter att så många våldtäktsoffer ljuger, vi gör ju inte detsamma när någon blir rånad?

Nu ska jag skriva hemtenta :)

2 kommentarer:

  1. Vad säger beteendevetenskaperna om dessa beteenden:
    1.Vuxenvärldens förhållande till den dömde och hans offer före tv-reportaget inkl på internet.
    2.Vuxenvärldens reaktion efter tv-reportaget inkl i kommentarer på internet. t.ex. på svt.se
    3.Varför slår reaktionerna om så hastigt? Är det för att rädda ansiktet?
    /Grymt sa geronten

    SvaraRadera
  2. Jag har försökt att besvara dina frågor så gott jag kan i ett inlägg. Roligt med frågor som får mig och förhoppningsvis andra att tänka efter!

    SvaraRadera