torsdag 18 mars 2010

Rädda ansiktet!

Sitter och surfar runt lite på youtube och kollar på roliga klipp. Där hittade jag ett roligt klipp med Johan Glans, som är en utav mina favorit komiker. Dels för att han ofta brukar skoja om konstiga beteenden vi har.

I detta klipp ungefär 2 minuter in i filmen, så talar han om hur vi gör när vi gör bort oss. Och hur konstigt det kan bli när man försöker dölja att man gjort bort sig.


När vi försöker dölja att vi gjort bort oss, så kallar Erving Goffman detta för Face, och Facework, alltså vi räddar ansiktet. Många vill inte framstå som klumpig, dum eller på något annat sätt framstå negativt i andras ögon. Därför försöker vi rädda ansiktet, det som vi ses som mest heligt, när vi gör bort oss.

Kolla till exempel lite extra när du ser någon snubbla till på sig själv. Då märker du att många går tillbaka dit de snubblade, trampar lite på stället, undersöker och går därifrån. Detta är ett sätt att påpeka för de som "kan ha sett" att "jag är inte klumpig och snubblar på mig själv, det måste vara något fel på trottoaren"

Precis som Johan Glans beskriver personer som missar pendeltåget.

Kan du komma på exempel då vi försöker dölja att vi gjort bort oss?

2 kommentarer:

  1. Nej men jag vet att i affärsförhandlingar är det viktigt att att båda parter anser sig ha vunnit på affären. I synnerhet är det viktigt i asien (Kina)att rädda ansiktet i alla sammanhang. Det blir ingen affär om kinesen tror att väserlänningen tror att han har lurat kinesen.
    /Grymt sa geronten

    SvaraRadera
  2. Det har du helt rätt i. Jag tror just begreppet rädda ansiktet är taget från Kina, där det är otroligt viktigt att rädda ansiktet både för varandra och sig själv.
    /Linnea

    SvaraRadera