söndag 14 mars 2010

Vad är en Beteendevetare?

Det kan vara en fördel att ha lite koll på vad egentligen en beteendevetare är och gör, när man ska läsa denna blogg. Det svåra är att förklara det, då den beteendevetenskapliga utbildningen är så bred och detta gör att beteendevetare finns lite varstans.

Men i huvudsak handlar det om en samlad beteckning för de vetenskaper som iakttar och studerar människans (ibland djurens) beteenden från olika perspektiv. En beteendevetare är en person som har minst 3 examina med beteendevetenskapliga huvudämnen. (Dessa är pedagogik, psykologi och sociologi) Och som ofta leder fram till en fil. kand eller magister examen med ett av dessa ämnen som huvudämne. (Källa Wikipedia.se)

För min del är det pedagogik som jag har som huvudämne. Alltså läran om lärandet, lite förenklat sagt.

Därefter kan en beteendevetare inrikta sig på vad helst som intresserar personen. Vanligast är att man jobbar som exempelvis personalansvarig eller på behandlingshem av olika slag, socialsekreterare och på många andra ställen.

Själv har jag inriktat mig på kommunikation och ungdom. Jag hoppas därmed att jag i framtiden får jobba med ungdomar i någon form inom, skola, fritidsgård eller annan organisation.

Fler exempel på beteendevetare kommer att dyka upp på bloggen längre fram.
Mvh Linnea

2 kommentarer:

  1. Hej vad kul att hitta din blogg! Jag har själv en egen blogg www.ilovephilip.bloggspace.se :).

    Jo jag funderar på att gå beteendevetenskapliga progammet med examen inom psykologi sedan och jag undrar om du vet om man kan jobba som terapeut efteråt? Jag har försökt hitta information och även frågat min studievägledare men jag får inget bra svar. När man söker om beteendevetenskap har terapeut nämnts som ett av alla jobb man kan jobba som. Jag skulle nämligen gärna vilja jobba som terapeut. Tacksam för svar från Maria

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag funderar på att gå programmet Beteendevetare på Mälardalens högskola i höst. Jag såg att du är beteendevetare och undrar om du vet hur de är med jobb nuförtiden. De sägs att de är svårt att få jobb som beteendevetare? har du någon aning? :)

    SvaraRadera