tisdag 16 mars 2010

Varför blogga?

Analyserade just en artikel om Foki och varför tjejer regerar bloggar, till en uppgift på kursen ungdomskulturer.
(http://www.aftonbladet.se/wendela/article6047403.ab)

Frågan jag ställer mig är: Varför bloggar man egentligen?

Enligt Simon Lindgren i artikeln, så kan ungas dragning till bloggandet förklaras med identitetskapande. Man får bekräftelse genom kommentarer och länkar till sin blogg. Man kan också se det som ett forum där man får skapa sin egen berättelse om sig själv, antingen fiktiv eller verklig.

Varför bloggar du? Eller varför bloggar inte du?

2 kommentarer:

  1. Haha får väl skriva en kommentar jag då :)
    Jag bloggar för att... ja.. för att.. det på något sätt känns bra att folk kan läsa om vad man har för sig. Istället för att ringa o prata i telefonen med varandra kan man istället läsa bloggar och kommentera. Farmor och farfar läser min blogg och likaså min familj.

    Dessutom får jag uttrycka åsikter helt fritt och tala (skriva) till punkt utan att någon avbryter.

    Så var det :) Kram!

    SvaraRadera
  2. Va bra att du är snäll och skriver en kommentar! Javisst är det så att bloggen kan vara ett sätt att hålla kontakt och berätta för andra vad man håller på med, eller tycker och tänker.

    Jag vet själv att när jag pratar med tex en av bröderna i telefonen, och han säger, "jaha, men det har du inte berättat?" Och jag säger "Joo, jag skrev ju det i bloggen!" hehe (kanske inte ska anta att alla läser min blogg ;) )

    Du påpekar också en viktig sak om att få talat till punkt. JAg tror faktiskt att det är mycket därför många tjejer har fått populära bloggar, då de äntligen kan skriva om saker som intresserar dem och de är kompetetna i, utan att behöva avbrytas av någon annan. Som ofta händer i de offentliga rummet!

    SvaraRadera